Oost-7
Tip van de Pro: OOST 7
De tweede par-3 van Oost is vooral lang, 162 meter van rood en 172 meter van geel zijn toch serieuze afstanden voor de meesten van ons. Vaak hebben we al een hybride, een fairwaywood of zelfs een driver nodig om op of in de buurt van de green te komen. Behalve de afstand liggen de gevaren op deze hole rechts en links naast de green: rechts een niet al te diepe bunker en links een paar serieuze bomen, die toch wel in de weg staan als je de green mist. Maar met slim spel is hier toch wel een goede score te maken.
Pro-tip mid-handicapper (18)
Recht slaan is hier het toverwoord. De problemen op deze hole beginnen ter hoogte van het begin van de green, zowel links als rechts. Links zoals gezegd net voor en naast de green een paar bomen die in de weg kunnen staan met je chip naar de vlag, maar ook de kale, harde ondergrond (inclusief veel losse dennenappels) maakt het er daar niet makkelijker op. Rechts ligt een bunker, niet heel diep en meestal heb je daar wel een goede ligging, maar voor de meesten is chippen vanaf de voorgreen toch net even iets eenvoudiger. Kortom liever iets te kort en recht dan pin high en links of rechts. De green zelf is redelijk vlak met subtiele glooiingen, erop komen is het lastigste onderdeel op deze hole.
Pro-tip hoge handicapper (36)
Als je de green mist of als je nog niet zo recht slaat met je houten is vóór de green op de fairway geen slechte plek. Van rood betekent dit dus een slag van 135-145 meter en van geel 150-160 meter. Je tweede slag kun je dan de green op pitchen of chippen en is het zware werk op deze hole alweer gedaan. Je hebt zo een goede kans op een bruto bogey.
Ook kun je de hole als par-4 spelen, dus opdelen in twee slagen. Na je afslag kun je een voor jou prettige afstand overhouden om met een wedge een volle slag te maken naar de vlag. Dit is voor spelers in de handicap categorie 36-54 vaak een succesvolle tactiek op lange par 3 holes. Je zult er versteld van staan hoe vaak je met deze taktiek (coursemanagement) met een goede score van de green afloopt.