Aandachtspunt WHS

/, Handicap & regels/Aandachtspunt WHS

Aandachtspunt WHS

WHS: geen streep of nul invoeren bij een qualifying kaart of een stablefordwedstrijd!

Zoals bekend, wordt op 1 maart aanstaande het World Handicap Systeem van kracht.

Graag aandacht voor het volgende:

Uiteraard blijft stableford gewoon bestaan als spelvorm voor sociale rondjes, wedstrijden en qualifying ronden. In een stablefordwedstrijd zal de uitslag van de wedstrijd nog steeds bepaald worden door het aantal stablefordpunten van de deelnemers. Maar voor handicapdoeleinden wordt de score in een qualifying stablefordwedstrijd of een qualifying ronde omgezet in een zogenaamd dagresultaat voor de handicapberekening in het World Handicap Systeem.

Wat vul ik in op mijn scorekaart als ik een hole niet afmaak?

Op een hole waar je een streep hebt (je hebt de bal opgeraapt omdat je handicapslagen op zijn), vul je 11 als score in. Voor handicapdoeleinden wordt deze 11 automatisch omgezet in een netto double bogey (in het stablefordsysteem is dat de eerste score op een hole die geen stablefordpunten meer oplevert). Spelers hoeven zich dus geen zorgen te maken dat hun handicap sneller omhoog gaat omdat ze de bal oppakken om snel door te spelen!

Bij de zogenaamde streep is het belangrijk dat de spelers wel een 11 invoeren en niet een streep of een nul invullen omdat het systeem een streep of een nul zal beschouwen als een niet gespeelde hole, waardoor de berekening van het WHS dagresultaat foutief kan zijn.

Handicap- & Regelcommissie

23 februari 2021

Door |2021-02-23T18:25:40+02:0023/02/2021|Categorie├źn: BaanInfo, Handicap & regels|4 Reacties

4 Comments

  1. Wls Pronk 24 februari 2021 om 16:07 - Antwoorden

    Waarom niet gewoon de dubbele netto invullen?

  2. Ronald Gorel 24 februari 2021 om 17:48 - Antwoorden

    Uiteraard mag je ook bij een stablefordwedstrijd of een qualifying kaart de netto dubbel bogey invullen als je een streep hebt, maar niet iedereen weet zo uit zijn hoofd wat voor hem of haar de netto dubbel bogey op een hole is. Vandaar dat een 11 invullen altijd een “veilige” optie is.

  3. Adri Meijer 25 februari 2021 om 11:26 - Antwoorden

    Mag je niet gewoon de werkelijke score invullen.
    Bijvoorbeeld als je nog een putt heb om te scoren en die mist dan is het geen bogey bijvoorbeeld een 7 inplaats van een 6.
    Dan kun je toch gewoon die 7 invullen.

  4. Ronald Gorel 25 februari 2021 om 12:03 - Antwoorden

    Als die 7 de netto dubbel bogey is, kan je uiteraard die 7 invullen. Je kan altijd de werkelijk score invullen. Die 11 is met name bedoelt als je de bal al eerder opgeraapt hebt omdat je handicapslagen op zijn.

Geef een reactie